De wijnwereld, een markt waar traditie schreeuwt en vernieuwing slechts fluistert

De wijnwereld, een markt waar traditie schreeuwt en vernieuwing slechts fluistert

Eind november 2023 heeft Tre Generazioni voet aan Nederlandse wal gezet. Voor een traditionele en conservatieve wereld was deze introductie enigszins onconventioneel. Maar hoe was dit spanningsveld tussen traditie en innovatie, hoe werd er gereageerd door de Nederlandse wijnkenner versus de wijnconsument en wat zijn de verdere vooruitzichten voor 2024?

Traditie vs innovatie
De wijnwereld staat niet direct bekend om zijn innovatie, al helemaal niet op het gebied van klantervaring. Waar biermerken en merken in de wereld van gin en spirits miljoenen uitgeven aan merkbeleving, focust de wijnindustrie zich voornamelijk op de inhoud in de fles. Uiteraard is dit niet onbelangrijk, maar de vraag is of dit het enige is waarin je je kunt onderscheiden. Er zijn wijnmerken die voorzichtig stappen zetten buiten de gebaande paden, en dit ook met succes. Waarom zou je niet én kwalitatief goede wijn kunnen maken én een unieke merkervaring kunnen bieden?

Het kruispunt van deze twee werelden, dus de kwaliteit van de wijn én een unieke merkbeleving, is precies waar Tre Generazioni voor staat. Onze wijnen zijn door een onafhankelijk panel (blind) beoordeeld met de volgende cijfers:

Daarnaast staat Tre Generazioni voor innovatie, vooral op het gebied van klantervaring. De Augmented Reality, waarmee de labels tot leven komen, is niet nieuw in de industrie. Maar wat in de eerste maanden beschikbaar is geweest, is slechts een startpunt geweest. In het tweede kwartaal van 2024 zal op dit gebied een grote innovatie worden gelanceerd. Een innovatie die het geven van een fles wijn naar een nieuwe dimensie brengt.

Wijnkenner vs wijnconsument
Als iets anders is dan wat men gewend is, dan krijg je weerstand. Die weerstand is er ook geweest, met heerlijke one-liners zoals “Een verbastering van een ambacht” of “Niemand zit hier op te wachten”. Reacties van zowel de vakhandel als de consument. Daartegenover stonden zeker zoveel positieve reacties. Winkels die zelf toenadering zochten met de vraag of ze het mochten verkopen.

Op Vivino scoren alle wijnen, op moment van schrijven, boven de 4! Een bevestiging dat de consument de smaak waardeert. Daarnaast zijn de reacties op de Augmented Reality-ervaring overwegend positief.

Wat zit er nog in het vat
Er komt, zoals gezegd, een doorvertaling van de Augmented Reality. Binnen nu en enkele weken kun je door de fles een persoonlijke boodschap laten vertellen. Ideaal voor bedrijven als relatiegeschenk of als cadeau voor een man of vrouw, waarvoor je geen idee hebt wat je ervoor moet kopen.

Daarnaast moet de wijn bij meer winkels verkrijgbaar zijn. Momenteel zijn de Tre Generazioni wijnen in ongeveer 20 winkels over het land verkrijgbaar, waarbij er wekelijks meerdere bijkomen. Het doel is om aan het einde van het jaar 100 verkooppunten te hebben.

Tot slot
De eerste maanden hebben aangetoond dat de Nederlandse consument de combinatie tussen kwaliteit en een unieke merkbeleving zeer kan waarderen, ook in de wijn. Met Tre Generazioni brengen we niet alleen een nieuw geluid, maar openen we ook de deur naar een toekomst waar traditie en innovatie hand in hand gaan voor een betere en meer boeiende wijnervaring.

0 reacties

laat een reactie achter

Let op: reacties moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd